Valikko Sulje

Heikki Peltola, kunniakäynti

Kunniakäynti Heikki Peltolan muistomerkillä (21.4.2016)

Heikki Peltola

Lentomestari Heikki Peltola menehtyi 75 vuotta sitten 21.4.1941 Pirkkalan Leukussa. Lentomestari Peltola tuli koelentäjäksi Tampereelle Lentovarikon Koelentolaivueeseen 27.1.1941. Yhtenä koelentäjien vastuunalaisista ja tärkeistä tehtävistä oli käytännön lentosuorittein varmistaa, että rintamalle lähtevät koneet olivat kelvolliset vaativiin taistelutehtäviin ja että ne olivat niin hyvässä kunnossa kuin se tuolloisissa olosuhteissa oli mahdollista.

Kohtalokas lento

Huhtikuussa 1941 tuotiin Lentokonetehtaalta Fokker D.XXI hävittäjä FR-118 Koelentolaivueeseen. Siihen oli asennettu istuimeen ohjaajan suojaksi vihollisen luoteja vastaan selkäpanssari. Syöksykokeen oikaisussa raskaan panssari-istuimen kiinnityspultit murtuivat. Istuin putosi ohjainvaijerien päälle lukiten ne niin, ettei lentäjä voinut enää ohjata konetta. Kone syöksyi jään läpi Pyhäjärveen Pirkkalan Leukussa. Heikkiä jäivät suremaan vaimo ja 5-vuotias tytär. Perheeseen syntyi onnettomuuden jälkeen vielä tyttö.

Kunniakäynti

Lentovarikon Killan yhtenä toimintamuotona on perinteiden kunnioittaminen ja niiden vaaliminen. Lentovarikon Kilta ja Ilmavoimien Materiaalilaitoksen Helikopterisektori kunnioittivat Lentomestari Heikki Peltolan muistoa onnettomuuden 75-vuotispäivänä juhlallisella kunniakäynnillä. Aurinkoisena kevätpäivänä laskimme kauniin seppeleen kiveen kiinnitetyn muistolaatan viereen.


– Luonnon kivessä oleva muistolaatta (kuva Jorma Hautala)


– Järjestelmäpäällikkö UAV insinöörimajuri Eero Latukka lukee seppelenauhan tekstin, vasemmalla maanomistaja Raija Leuku (kuva Jorma Hautala)


– Eero Latukka asettaa seppeleen muistolaatan viereen (kuva Jorma Hautala)


– Juhlalliseen kunniakäyntiin osallistujat vasemmalta Raija Leuku, Eero Latukka ja Lentovarikon Killan puheenjohtaja Matti Käkelä (kuva Jorma Hautala)


– Seppele muistomerkillä (kuva Jorma Hautala)


– Näkymä Pyhäjärvelle, jonne Fokker D.XXI, FR-118 jään läpi putosi (kuva Jorma Hautala)


– Lentomestari Heikki Peltola 
(kuva kirjasta Veikko Juurikas: ”Lentomestarit”)


– Onnettomuuskone Fokker D.XXI, FR-118 
(kuva kirjasta Veikko Juurikas: ”Lentomestarit”)

Lähteet: Aarno Saramäki ja Asko Nieminen: ”Suomen ilmailuhistorian muistomerkit” 2009. Veikko Juurikas: ”Lentomestarit” 1999

Teksti: Jorma Haulata

Kunniakäynti Heikki Peltolan muistomerkillä (18.4.2011)

Heikki Peltola

Lentomestari Heikki Peltola menehtyi 70 vuotta sitten 21.4.1941 Pirkkalan Leukussa. Hän syntyi Kalajoella 31.7.1904. Peltola valmistui alikonemestariksi Helsingin Teollisuuskoulusta 1927. Ilmailukoulu Maalentokoulussa hän suoritti ohjaajatutkinnon 1929 ja hänelle myönnettiin Skohan kiertopalkinto parhaana ohjaajaoppilaana. Hän oli mestariluokan ampuja. Palveluspaikkoja olivat Santahamina, Pori ja Tampere. Hän suoritti mittarilento-, laskuvarjohyppy-, tarkastuslentäjäkurssit ja ohjaajaopettajatutkinnon. Hän toimi ohjaajien opettajana Kauhavalla. Hänet ylennettiin lentomestariksi 6.12.1937. Peltola tuli koelentäjäksi Tampereelle Lentovarikon Koelentolaivueeseen 27.1.1941. Yhtenä koelentäjien vastuunalaisista ja tärkeistä tehtävistä oli käytännön lentosuorittein varmistaa, että rintamalle lähtevät koneet olivat kelvolliset vaativiin taistelutehtäviin ja että niin hyvässä kunnossa kuin se tuolloisissa olosuhteissa oli mahdollista.

 
– Lentomestari Heikki Peltola
(kuva kirjasta Veikko Juurikas: ”Lentomestarit”)

Kohtalokas koelento

Huhtikuussa 1941 tuotiin Lentokonetehtaalta Fokker D.XXI hävittäjä FR-118 Koelentolaivueeseen. Siihen oli asennettu istuimeen ohjaajan suojaksi vihollisen luoteja vastaan selkäpanssari. Heikki Peltola nousi FR-118:n koelennolla 5000 metriin ja aloitti sieltä syöksykokeen. Sen oikaisussa raskaan panssari-istuimen kiinnityspultit murtuivat. Istuin putosi ohjainvaijerien päälle lukiten ne niin että, lentäjä ei voinut enää ohjata konetta. Suuren nopeuden vuoksi hän ei päässyt pelastautumaan laskuvarjollakaan. Kone syöksyi jään läpi Pyhäjärveen Pirkkalassa Leukuntie 34:n kohdalla. Heikkiä jäivät suremaan vaimo ja lähes 5 vuotias tytär. Perheen pikkupoika oli kuollut vuotta aikaisemmin vain 1 v 8 kk ikäisenä. Perheeseen syntyi onnettomuuden jälkeen vielä tyttö.


– Onnettomuuskone Fokker D.XXI FR-118
(kuva kirjasta Veikko Juurikas: ”Lentomestarit”)

Kunniakäynti

Ilmavoimien Varikko ja Lentokonetehdas kiinnittivät onnettomuuspaikalle luonnon kiveen muistolaatan 1964.


– Luonnon kivessä oleva muistolaatta

Lentovarikon Killan yhtenä toimintamuotona on perinteiden kunnioittaminen ja niiden vaaliminen. Lentovarikon Kilta ja Ilmavoimien Materiaalikeskus kunnioittivat Heikki Peltolan muistoa onnettomuuden 70-vuotispäivänä juhlallisella kunniakäynnillä. Keväisen kauniina päivänä laskimme seppeleet hänen muistomerkilleen.


– Juhlalliseen kunniakäyntiin osallistujat vasemmalta eversti Matti Antikainen, insinööri ja veteraanilentäjä Lauri Väisänen, kenraali Heikki Nikunen, teknikkokapteeni Aarno Saramäki ja insinöörimajuri Juha-Matti Ylitalo (kuva Jorma Hautala)

Teksti: Jorma Haulata