Valikko Sulje

Ensimmäisen moottorilennon paljastustilaisuus

Suomen ensimmäisen moottorilennon 100-vuotismuistomerkin paljastustilaisuus

Kaksi vuotta sitten paljastettiin Kasper Fabian Wrede af Elimän rakentaman lentokoneen näköismalli Anjalankosken Keltakankaan ABC-asemalla. Mallin oli rakentanut Raimo Ilvonen niiden tietojen perusteella, joita koneesta oli saatavilla. Apunaan hänellä oli aktiivisia kiltalaisia. Kone vitriineineen oli Lentovarikon Killan ja Ummeljoen kyläyhdistyksen yhteishanke ja suuri voimain ponnistus.

Tämä hyvä yhteistyö sai jatkoa 13.8.2015, kun paljastettiin Suomen ensimmäisen moottorilennon 100-vuotismuistomerkki. Ummeljoen kyläyhdistys hankki kiven ja järjesti 100-vuotisjuhlan. Lentovarikon Kilta suunnitteli ja valmisti kauniin pronssilaatan ja kiinnitti sen kiveen. Tämä tärkeä muistomerkki on Myllykosken vesistökeskuksessa Kymijoen rannalla kohdassa, jossa ensilento tapahtui.


– Juhlatilaisuuden yleisöä

Kymijoen ranta täyttyi juhlayleisöstä, joita oli tullut paikalle n. 300 ja lisäksi oli paljon läheiselle tielle pysähtyneitä. Lentovarikon Killan Aarno Saramäki oli järjestänyt linja-autokuljetuksen juhlaan. Ummeljoen kyläpäällikkö Jukka Naukkarinen avasi juhlallisen tilaisuuden. Filosofian tohtori Pertti Korhonen Lentovarikon Killasta piti muistolaatan paljastuspuheen. Hän kävi tarkasti läpi Kasper Wreden lyhyen elämän eri vaiheet. Muistolaatan paljastivat Aarno Saramäki ja Jukka Naukkarinen. Juhlavan tunnelman tilaisuuteen loi musiikillaan Ahvion soittokunta johtajanaan Karl Heinz Hennen.  Anjalankosken teatteri esitti mukavia katkelmia Kasper-herran lentoharrastuksesta. Kasperina esiintyi Otto Pilli ja kylänmiehenä Antero Raanoja.


– Ummeljoen kyläpäällikkö Jukka Naukkarinen


– Filosofian tohtori Pertti Korhonen


– Aarno Saramäki ja Jukka Naukkarinen paljastivat muistomerkin


– Pronssinen muistolaatta

Juhlapuheissa kävi ilmi, että Kasper Wrede hankki oikealla tavalla tietoa ja teoriaa lentämisestä. Hän hakkautti Rabbelugnin kartanon metsään Pöllömäen rinteeseen aukon, jossa opetteli liitämällä lennon ohjattavuutta ja hallintaa. Alkuvuonna 1915 hän lensi Kymijoen jäällä Suomen ensimmäisen onnistuneen moottorilennon suunnittelemalla ja rakentamalla koneellaan. Lentonsa jälkeen hän joutui hajottamaan koneensa ja piilottamaan osat venäläisiltä santarmeilta. Lentäminen oli Venäjän vallan alaisessa Suomessa kiellettyä. Hän lähti maanpakoon. Hän meni Ruotsin kautta Saksaan, takaisin Ruotsiin ja sieltä USA:han. Hän sai ensimmäisenä suomalaisena Amerikassa lentolupakirjan numero 661. Palattuaan Suomeen oli ikää kertynyt sen verran, ettei hän päässyt lentoupseeriksi. Tästä pettyneenä hän päätyi viimein Fritzi-saarille, jossa kauan jatkunut vaikea sairaus vein lopulta 29-vuotiaan nuoren miehen tuonelaan.


– Kasper Wreden lentolupakirja numero 661

Wreden sukua tilaisuudessa edusti kutsuvieraana Fabian Wrede kuuluisine piippuineen ja hänen poikansa Rabbe Holger Wrede.


– Fabian Wrede kuuluisine piippuineen

Tilaisuutta juhlisti mittava ylilento, jossa oli koneita riippuliitimestä F/A-18 Hornettiin mm kaksi NH90 helikopteria ja ilmojentyöjuhta DC-3. Ihmettelimme miten paljon ilmailu on 100 vuodessa kehittynyt pikku liidokeista jättiläismäisiin matkustajakoneisiin.

Juhlalounaalla eversti Matti Antikainen piti mielenkiintoisen ja erittäin kattavan esitelmän ilmailun alkuajoista. Hän aloitti kertomalla ihan ensimmäisistä lennoista eri puolilta maailmaa päätyen Suomen itsenäisyyden alkuajan lentotoimintaan.


– Eversti Matti Antikainen

Lopuksi kävimme vielä katsomassa vitriinissä olevaa Kasper Wreden koneen näköismallia.Kuvat ja teksti: Jorma Hautala