Valikko Sulje

Malagan/Torremolinoksen matka 23.-30.3.2019

Lähdimme kokemaan Välimeren tunnelmia Etelä-Espanjaan ja nauttimaan alueen kauniista maisemista. Matkalle osallistui Lentovarikon-, Lentotekniikan-, Viestikoelaitoksen ja Lapin lennoston kiltojen jäseniä yhteensä 29 henkilöä.

Lennot olivat Tampere Pirkkalan lentoasemalta SAS:n lennoilla. Majoitus oli Torremolinoksessa Bajondillo hotellissa.
Matkanjohtajana toimi Pekka Karhumäki ja varajohtajina Juhani Ronumäki sekä Kari Karhumäki. Jorma Katainen lupautui valokuvaajan tehtävään.
Matkaan lähdettiin lauantaina 23.3. iloisissa ja odottavissa tunnelmissa. Kaikki matkalaiset olivat tyytyväisiä huoneisiinsa ja niistä avautuvaan merinäkymään.

– Näkymä Välimerelle hotelli Bajondillon parvekkeelta Torremolinoksessa
– Matkalaiset hotelli Bajondillon edustalla

Sunnuntaiaamuna lähdimme kävellen Torremolinoksen keskustaan. Tutustuimme tärkeisiin kohteisiin mm linja-auto-, -rautatie- ja taxi asemiin sekä kauppakeskuksiin ja kauppakatuihin. Kaupunkihissin sijainti oli myös tarpeellinen tieto matkalaisille, koska Torremolinoksen korkeuserot ovat suuret.
Maanantai aamuna lähdimme paikallisen matkanjärjestäjän puheille ja tilasimme Gibraltarin-matkan. Loppupäivä kului rattoisasti Torremolinoksen nähtävyyksien parissa sekä Fuengirolassa asuvia entisiä ilmavoimalaisia tavaten. Osa lähti tutustumaan lähiseutuun.
Tiistain vietimme Malagan museoissa. Kierros alkoi v. 1782 valmistuneen Catedral de Málagan-tuomiokirkon ulko-ovelta. Lyhyen kävelymatkan jälkeen olimme Picasso museossa. Siellä hänen teoksiaan esitellään kronologisessa järjestyksessä. Taiteessa esiintyvät kaikki 1900-luvun suuntaukset. Nuoruuden maalaustyöt ovat upeita ja valokuvan tarkkoja. Vähitellen teokset saivat erilaisia ulottuvuuksia. Näillä töillä Picasso ylsi maailman maineeseen. Esillä oli myös Picasson puolison teosten näyttely. Ehkä sen vuoksi tilaa ei ollut Pablo Picasson piirroksille Espanjan sisällissodasta 1936-1939.

Bussiin käveltäessä pysähdyttiin Alcazaban-linnoituksen juurella katselemaan Rooman-vallan aikaisia amfiteatteria ja täyttömaan alle jääneitä kaupunkirakenteita.
Iltapäivällä perehdyttiin automuseon lähes 100 restauroituun tyylikkääseen autoon eri aikakausilta. Nimekkäistä brändeistä mainittakoon Mercedes, Hispano Suiza, Bugatti, Bentley, Rolls-Royce ja Ferrari. Näytillä on myös visiomalleja tulevaisuuden päästöttömistä autoista.
Autojen opastustauluissa kerrotaan espanjaksi ja englanniksi kuuluisuuksista, jotka ovat näitä autoja omistaneet. Esille tulevat kuninkaalliset, valtion päämiehet, filmitähdet ja monet muut.
Autojen vieressä olevat mallinuket ja laaja muotikokoelma kattaa tyylikkäät vaatteet ja asusteet. Ainutlaatuiseen hattunäyttelyyn on kerätty yli 300 hattua ja laatikkoa kuuluisilta suunnittelijoilta, kuten Chanelilta, Oleg Cassinilta, Balmainilta ja Patoulta. Näyttelyyn tutustuessaan voi tuntea matkaavansa 1900-luvun keskelle.
Museopäivän päätteeksi siirryttiin lähiravintolaan yhteiselle kolmen ruokalajin illalliselle.

Keskiviikkoaamuna bussi tuli noutamaan meidät hotellilta ja lähdimme ajelemaan pitkin etelärannikkoa kohti Gibraltaria. Ostoskadut kierreltyämme teimme bussimatkan Gibraltarin vuorelle ja tippukiviluolaan. Muutama apinakin nähtiin matkan varrella. Matka oli ehkä historiallinen, koska Brexitin myötä matkanjärjestelyt saattavat muuttua. Reppuihin kukin matkalainen sai matkamuistoja sekä muutaman ”virvoke”juomapullon. Alueella voitiin tehdä taxfree ostoksia.

Torstaisin Aurinkolaivueella on tapana kokoontua Torremolinoksen ravintolassa klo 13.00 hernekeitolle ja lätyille. Tähän tilaisuuteen saimme kutsun lentokapteeni evp Matti Lampelalta. Tilaisuus oli mukava ja mieliinpainuva.

– Vierailu Aurinkolaivueen hernerokkalounaalla

Perjantaina Ilmailumuseolla. Museon intendentti Joaquin De Carranza Paris toivotti 39 hengen ryhmämme tervetulleiksi – suomeksi. Kiitoksena hän sai raikuvat aplodit.

– Luento Ilmailumuseolla
– Pekka Karhumäki (vas) Juhani Ronumäki (kesk) Joaquin de Carranza Paris (oik)

Iltapäivän seminaarissa Pekka Karhumäki kertoi Veljekset Karhumäki Oy:n, Karhumäki Airways:n ja Kar-Air:n historiasta ja toiminnasta. Kun Malagan lentokenttä avattiin siviililiikenteelle 20.10.1959 klo 12.00, laskeutui Kar-Air Convair Metropolitan OH-VKN sinne ensimmäisenä, tuoden täyden koneellisen turisteja tullessaan. Se oli lähtölaukaus Etelä-Espanjan suurelle muutokselle ja kehitykselle. Tässä lähes 60 vuotta sitten alkaneessa muutoksessa suomalainen lentoyhtiö oli merkittävässä roolissa.
Hannu Hallamaa muisteli legendaarisen isänsä eversti Reino Hallamaan perheen elämää Espanjassa. Mielenkiintoista oli kuulla miten Hannu Hallamaan koulunkäynti siirtyi Suomeen. Kar-Air lentoliikenne teki sen mahdolliseksi. Olihan Reino Hallamaa ollut avustamassa lentoliikenteen aloittamisessa.
Pertti Seeve esitti hauskalla ja perusteellisella tavalla Aurinkorannikon turismia. Vakituisesti alueella asuvien suomalaisten määrä yllätti pienuudellaan alle 3000 hengellä. Loput alueella enemmän tai vähemmän ja asuvat suomalaiset ovat turisteja. Heidän määränsä voi nousta yli 20.000 henkeen.
Ilkka Terttunen kertoi aurinkorannikolla 1999 perustetusta Aurinkolaivueesta. Yhdistyksellä on noin 180 lentäjätaustaista jäsentä ja aktiivista toimintaa. Laivue on ollut koko ajan voimakkaasti mukana Convair-projektissa. Laivue on myös Ilmavoimien Kiltaliiton jäsenyhdistys.
Mielenkiintoista oli kuulla, että alkuperäinen OH-VKN on lentokunnossa Haitissa.
Matti Lampela kertoi Convair-projektin käynnistymisestä. Matti luovutti omalta tililtään aloitukseen tarvittavat varat, 6000 euroa. Lampela muisteli myös Kar-Air lentäjäuraansa Convair lennoista Malagaan, kaukolennoista ja ensimmäisestä, suomalaisesta maailmanympäryslennosta. Lento suoritettiin Kar-Air DC-6:lla.
Juhani Ronumäki kertoi Suomen Ilmavoimien Lentovarikon historiasta ja sen tärkeästä roolista lentokaluston hankinnassa ja ylläpidossa. Lentovarikon Killan vireästä toiminnasta hän mainitsi mm maanpuolustushengen vaalimisen, erilaisten tilaisuuksien järjestämisen, matkojen, muistomerkkien ja historiakirjojen toimittamisen.
Seminaarin jälkeen siirryttiin museotiloiksi muutetun vanhan lentoaseman läpi v. 1959 platalle tutustumaan Convairiin. Siellä Juhani Ronumäki luovutti Pekka Karhumäelle Ilmavoimien Kiltaliiton kiltamitalin koko seurueen juhlistaessa tilaisuutta.

– Matkalaiset Malagan kentällä Convair Metropolitan koneen edustalla
– Juhani Ronumäki luovutti Pekka Karhumäelle Ilmavoimien kiltaliiton kiltamitalin

Lopuksi nautittiin paikallisresepteillä valmistetuista, erittäin herkullisista Tapas-pöytien antimista. Vesi- ja viinipulloissa oli iloisesti Kar-Air -etiketit.
Lauantaina lähdimme aamuaikaisin kotimatkalle haikeissa tunnelmissa. Monelle matkalaiselle jäi tunne, että tänne pitää tulla uudestaan.

– Jäätelötauolla

Teksti: Pekka Karhumäki ja Juhani Ronumäki
Kuvat: Jorma Katainen