Banneri


Leonardo muistomerkki


Leonardo muistomerkki komeilee Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen edessä.

Tietoja

Tätä sivua on päivitetty viimeksi 23.11.2011.

Perinnetyö > Lentomestari Urho Heiskala
 
Kirja, muisto isästä

Kirjan luovutus

Lentovarikon Kilta halusi muistaa suuresti kunnioittamansa lentomestari Urho Heiskalan tytärtä Heliä "Suomen ilmailuhistorian muistomerkit" kirjalla. Kirja on loppuunmyyty ja sen viimeinen kappale yksilöitiin Helille tekijöiden Aarno Saramäen ja Asko Niemisen nimikirjoituksin ja erikseen nimikoidulla lisälehdellä Lentovarikon Kilta ry 20-vuotta.

Luovutus tapahtui helteisenä lauantaina 5.11.2011 The Marque hotellissa Australian Sydneyssä, jonne elämä on Helin kuljettanut. Koruton tilaisuus oli erittäin herkkä, lämmin ja sydämellinen. Tunteet tulivat molemmin puolin pintaan. Kirjan toivotaan olevan myös linkki Helin lapsille ja lastenlapsille heidän isoisästään. Kirjassa on kuvaus Urho Heiskalan viimeisestä lennosta ja tiedot hänelle pystytetystä muistomerkistä.


– Kirjan luovutus, allekirjoittanut ja Heli

Heli kiitti Kiltaa isänsä muiston vaalimisesta ja kunnioittamisesta sekä hänelle näin tulleesta arvokkaasta huomionosoituksesta.

Lentomestari Urho Heiskala

Talvisodassa Tamperetta pommitettiin useita kertoja. Maaliskuun 2. päivä 1940 valkeni huolestuttavan kauniina ja kirkkaana. Taivaalle ilmestyikin taas iso pommikonelaivue kylvämään tuhoa ja kuolemaa kotikaupunkiimme. Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin, että koelentäjä lentomestari Urho Heiskala nousi yksin Fokker D XXI FR-84 hävittäjällä torjuntalennolle. Hän saavutti laivueen Ylöjärvellä ja otti tähtäimeen muodostelman oikealla siivellä olleen pommikoneen. Silloin pääsi taaempana muodostelmasta erillään lentäneen pommikoneen taka-ampuja tulittamaan Heiskalaa. Hän sai ilmeisesti kuolettavan osuman ja syöksyi koneen mukana metsään.


– Urho Heiskala

Lentomestari Urho Heiskala oli erittäin pidetty, taitava ja arvostettu lentäjä. Hänet oli palkittu monin eri huomionosoituksin kotimaassa ja ulkomailla. Hän oli myös ihmisenä miellyttävä ja kaikki kanssaihmiset huomioon ottava henkilö. Kansan keskuudessa hän tuli hyvin tunnetuksi ympäri maata yleisölennätysten suosittuna lentäjänä.

Teksti: Jorma Hautala

Seppeleen lasku lentomestari Urho Heiskalan muistomerkille

Lentovarikon killan aloitteesta tiistaina 2.3.2010 lentomestari Urho Heiskalan 70-vuotiskuolinpäivänä teki hänen muistomerkilleen kunniakäynnin ja laskivat havuseppeleet Ilmavoimat sekä Lentovarikon Kilta, Satakunnan Lennoston Kilta ja Tampereen Ilmasilta.


– Seppeleiden laskijat vasemmalta kenrltn H. Lyytinen, ev J. Uhari, insmaj P. Kaski, ev M. Antikainen, ins L. Väisänen, ev A. Liusvaara ja teknkapt A. Saramäki. Kameran takana ins J. Hautala.


– Kahvitilaisuus Amurin Helmessä


– Seppeleet, killat ja ilmavoimat


– Lentomestari Urho Heiskalan laatta

YLÖJÄRVI, Urho Heiskala

Koelentäjä, lentomestari Urho Heiskala oli syntynyt 18.2.1902. Hän oli 20- ja 30-luvuilla yksi tunnetuimpia lentäjiämme myös maamme rajojen ulkopuolella. Vuonna 1928 Heiskala oli komennettuna Tshekkoslovakiaan ja Viroon lentokoneiden hankinta-asioissa. Kunnianosoituksena hänelle myönnettiin näiden maiden lentomerkit. Ensimmäisenä Englannin kanaalin vuonna 1909 yli lentänyt Bleriot lahjoitti Heiskalalle omistuskirjoituksellaan varustetun valokuvan. Arvostettu Harmon patsas hänelle myönnettiin vuonna 1928, sen luovutti Tasavallan Presidentti Lauri Relander. Puolustusministeriön kiertopalkinto parhaalle ohjaajalle Heiskalalle myönnettiin vuosina 1931,1932 ja 1933.

Heiskala oli erinomainen lentäjä, lennonopettaja ja koelentäjä. Hän tuli tunnetuksi ympäri maata suorittamillaan yleisölennätyksillä ja taitolentoesityksillään Suomen Ilmapuolustusliiton koneilla. Vuoden 1925 alussa hän aloitti ”Keisarin sirkuslaivueessa” taitolentoesitykset Gourdou-Leseure koneella. Ryhmän johtajana toimi kapteeni Väinö Bremer. Nelihenkinen ryhmä kiersi maata ilman avustavaa henkilökuntaa. Kolmekymmentäluvun alussa Heiskala menestyi hyvin Suomen ympärilento kilpailuissa Helsingistä Petsamoon ja takaisin. Vaarallinen tilanne sattui Haukka-koneen kanssa syöksykierrekoelennolla Utissa 1927. Kone joutui 600 metrin korkeudessa lattakierteeseen, josta hänen onnistui oikaista se vasta aivan puunlatvoja hipoen. Härmälän lentokentän avajaisissa 31.5.1937 Heiskala suoritti ensimmäisenä Suomessa ulkopuolisen silmukan sekä ulkopuolisen syöksykierteen Bücker Jungmann -koneella.

Maaliskuun toisena päivänä 1940 lähestyi vihollisen pommituskonemuodostelma Tamperetta. Silloin nousi Koelentueessa koelentäjänä toiminut Urho Heiskala viimeiselle torjuntalennolleen Fokker D XXI -tyyppisellä FR-84 hävittäjällä. Hyökätessään vihollisen muodostelman oikealla siivellä lentänyttä konetta kohti, pääsi taaempana erillään lentäneen viholliskoneen ampuja tulittamaan. Heiskala sai ilmeisesti kuolettavan osuman ja syöksyi koneensa mukana metsään Ylöjärvelle.

Toimiessaan koelentäjänä Heiskala osallistui ilmataisteluun kuusi kertaa ampuen alas kaksi viholliskonetta ja vaurioittaen pahasti kahta. Alasammutun koneen konekivääriä säilytetään Lentotekniikkalaitoksen perinnehuoneessa.

Putoamispaikalle paljastettiin 7.9.1964 Ilmavoimien Varikon ja Lentokonetehtaan toimesta luonnonkiveen kiinnitetty muistolaatta jonka vieressä on tuhotun koneen potkurin lapa.

copyright © www.lentovarikonkilta.fi 2007 / kaikki oikeudet pidätetään